Social Icons

Thursday, February 9, 2012

Surah Al-Hijr (ayat 85 - 99)


85. Dan (ingatlah) tiadalah Kami mencipta langit dan bumi serta Segala Yang ada di antara keduanya itu, melainkan Dengan cara Yang sungguh layak dan berhikmat; dan Sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang; oleh itu biarkanlah (golongan kafir Yang mendustakanmu itu Wahai Muhammad) serta layanlah mereka Dengan cara Yang elok.

86. Sesungguhnya Tuhanmu, Dia lah Yang menciptakan sekalian makhluk, lagi Yang Maha mengetahui (akan hal mereka).

87. Dan Sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu (Wahai Muhammad) tujuh ayat Yang diulang-ulang bacaannya dan seluruh Al-Quran Yang amat besar kemuliaan dan faedahnya.

88. Janganlah Engkau menujukan pandanganmu (serta menaruh hati) kepada nikmat kesenangan Yang Kami berikan kepada beberapa golongan di antara mereka (yang kafir itu) dan janganlah Engkau merasa dukacita terhadap mereka (kerana mereka tidak beriman dan tidak dapat menguatkan Islam sebagaimana Yang Engkau harapkan); dan sebaliknya hendaklah Engkau merendah diri kepada orang-orang Yang beriman (sekalipun mereka dari golongan fakir miskin).

89. Dan katakanlah: "Sesungguhnya Aku ini, adalah seorang Rasul pemberi amaran Dengan bukti-bukti Yang nyata (tentang turunnya azab ke atas orang-orang Yang ingkar)".

90. (Kami berikan kepadamu Al-Faatihah dan Al-Quran) samalah seperti Kami menurunkan (Kitab-kitab) kepada orang-orang Yang membahagi-bahagi. -

91. (Iaitu) mereka Yang menjadikan Al-Quran terbahagi kepada beberapa bahagian (lalu mereka percaya kepada sebahagian dan menolak sebahagian Yang lain).

92. Demi Tuhanmu! Kami akan menyoal mereka (yang kafir itu) semuanya (pada hari kiamat kelak), -

93. Mengenai apa Yang mereka telah lakukan.

94. Oleh itu, sampaikanlah secara berterus-terang apa Yang diperintahkan kepadamu (Wahai Muhammad), dan janganlah Engkau hiraukan bantahan dan tentangan kaum kafir musyrik itu.

95. Sesungguhnya Kami tetap memelihara dan mengawalmu dari kejahatan orang-orang Yang mengejek-ejek dan mempersendakanmu, -

96. (Iaitu) mereka Yang mengadakan Tuhan Yang lain bersama-sama Allah, maka mereka akan mengetahui kelak (akibatnya).

97. Dan Demi Sesungguhnya Kami Mengetahui, Bahawa Engkau bersusah hati Dengan sebab apa Yang mereka katakan.

98. Oleh itu, bertasbihlah Engkau Dengan memuji Tuhanmu, serta Jadilah dari orang-orang Yang sujud.

99. Dan Sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu (perkara Yang tetap) yakin.


No comments:

Post a Comment